Aandacht voor eten – eten met aandacht

Het is zo’n gekke tegenstelling: koken is vreselijk hip, we maken ons grote zorgen over e-nummers en industriële nep boordevol suiker, storten ons massaal op allerlei diëten – maar tegelijk belandt eten in de praktijk toch vaak onderaan ons prioriteitenlijstje. In alle drukte is snel, makkelijk en goedkoop enorm aantrekkelijk. Want tsja… we hebben zoveel meer te doen.

Maar eigenlijk weten we wel dat echt eten beter voor ons is. Gewoon, ouderwets zelfgekookt eten. Met pure producten, verse seizoensgroenten. Wortels waar nog een kluitje aarde aan hangt. Zuivel van koeien die je kunt zien grazen. Versgeplukte kruiden, geurige specerijen en appeltjes rechtstreeks van de boom. Eieren van blije kippen. Sommige mensen noemen dat romantiek. Ik noem het gewoon eten. 

“Het is allemaal niet heel moeilijk of zo, maar het is zo goed om het er over te hebben.”

“Ik kreeg hard applaus aan tafel.”

“Ik kook sinds kort glutenvrij, en de workshop helpt me de omslag te maken.”

 

bietensoep
Aandacht voor eten
is een korte kookcursus die je helpt terug te keren naar de basis. Om bewust keuzes te maken, je minder te laten leiden door reclame. Door stil te staan bij de herkomst van je producten. Door te kijken naar de organisatie van je eten. Door in te gaan op de basistechnieken van het koken, de vaak verrassend eenvoudige principes achter recepten. En door samen met aandacht te koken, met aandacht te proeven.

 

Voor wie?

Aandacht voor eten is voor iedereen die weleens piekert over zijn eten. Eerdere deelnemers zeiden:

  • Ik zou meer willen variëren, soms weet ik echt niet wat ik nu weer moet gaan koken.
  • Soms heb ik geen zin in koken, en dan eet ik maar weer een boterham. Daar wil ik van af.
  • Eigenlijk zou ik gezonder willen eten. Meer verse groente vooral.
  • Ik wil beter leren koken zonder pakjes en zakjes.
  • Ik wil minder vaak eten weggooien.
  • Ik volg een dieet, en wil makkelijker leren koken zonder kant-en-klaar producten.
  • Ik wil koken weer leuk gaan vinden.
  • Ik zou eigenlijk vaker biologisch willen eten, maar dat is zo duur.
  • Mijn kinderen zouden meer groente moeten eten.
  • Ik wil eten op een manier die minder belastend is voor de planeet.

Beter eten, met minder stress

Onder de eerdere deelnemers waren zowel mensen met een groentepakket of een moestuin, als mensen die al hun boodschappen in de supermarkt deden. Mensen die net aan het koken waren zonder pakjes & zakjes, en mensen die dat al jaren deden. Vegetariërs, veganisten, vleeseters, en flexitariërs. Vrouwen en mannen.  Alleenstaanden en mensen met een gezin. Mensen met een krap budget, en mensen voor wie de financiën geen probleem waren. Mensen met een overvolle agenda en mensen met veel vrije tijd. Mensen met een complex dieet, professionals op het gebied van gezonde voeding, en mensen die meer geïnteresseerd waren in duurzaamheid dan gezondheid. Twintigers, zestigers, en alles ertussenin. Mensen die gewoon zonder poespas goed willen eten, en regelrechte foodies.

Een overeenkomst tussen al die verschillende mensen was er wel: nieuwsgierigheid, en de simpele wens om beter te eten. En dat lukt.

 

Over de cursus

Aandacht voor eten bestaat uit drie onderdelen, die in drie afzonderlijke dagdelen aan bod komen. De cursus is inclusief maaltijden, die we natuurlijk (deels) samen gaan klaarmaken.

Deel 1: Van de boer naar je bord

Het eerste dagdeel gaat over lokaal eten. We praten over en proeven van streekproducten. Hoe doe je dat, eten uit de buurt? En waarom eigenlijk? Waar doe je dan boodschappen? Wat zijn eigenlijk seizoensgroenten? Waar koop je echt goed vlees? En hoe zorg je dat je niet steeds alsnog naar de supermarkt moet omdat er tóch iets op is?

IMG_8921Het centrale thema dit dagdeel is de organisatie van je eten. Beter eten, met minder stress – daar gaat het om. Dat bereik je door te plannen: je boodschappen, en je maaltijden. Weekmenu’s kun je kant-en-klaar van internet plukken, maar een planning die werkt voor jouw huishouden, jouw agenda, wat jij wilt (en kunt) eten: die zul je toch echt zelf moeten maken. Verder komen aan bod: wat is een praktische basisvoorraad, het ideale kookboek, en tips en trucs om je keuken zo in te richten dat je uitgenodigd wordt om te gaan koken.  

“Lokaal eten betekent echt niet dat je het hele jaar stamppot eet.”

 “Zo fijn om te weten waar je eten vandaan komt.”

“Het is even een klusje, maar die weekmenu’s schelen zoveel stress.”

“Ik hoef niet meer na te denken als ik thuis kom uit mijn werk.”

 

Deel 2: Koken = proeven

Het tweede deel van Aandacht voor eten gaat over proeven. Koken begint en eindigt bij goed proeven. Met aandacht, ja. Want het leven is te kort om gedachteloos vieze dingen te eten, toch?

Onze aandacht is in dit onderdeel bij het bord, of liever: bij de pan. Want proeven doe je niet pas aan tafel, maar tijdens het koken al. Dan maak je het verschil tussen een acceptabel gerecht en één om te onthouden.  Hoe stel je een tevredenstemmende maaltijd samen – of je nou in je eentje eet of drie hongerige pubers hebt te voeden. Hoe breng je (zonder pakjes en zakjes) een gerecht op smaak? Hoe maak je lekkere soep zonder bouillonblokjes (niet omdat bouillonblokjes nou per se zo vreselijk zijn, maar omdat het zo’n mooie oefening is)? Hoe combineer je specerijen? Dat soort vragen.

DSCN1713
En we gaan koken, en samen eten! Met smaakvolle groenten, en pure, hele specerijen. Geen mixjes of maalsels: we gaan zelf aan de gang met de vijzel. En geen recepten en afgemeten hoeveelheden, nee: proeven en experimenteren met combinaties uit verschillende wereldkeukens. Spannend, en ook leuk, lekker en leerzaam.

“Mmmmmm… Heb ik dat gemaakt?”

“Dat het zo simpel is!”

“Nog een beetje… komijn misschien?”

 

Deel 3: Koken met concepten

De cursus Aandacht voor eten sluit af met een deel over koken met concepten. Wat is een concept? Niet ingewikkelders dan het principe achter een recept. Denken in concepten maakt dat je recepten beter gaat begrijpen en de overeenkomsten tussen gerechten uit verschillende wereldkeukens gaat zien. Omdat je begrijpt wat de functie is van een ingrediënt in een bepaald gerecht kun je het moeiteloos vervangen door iets wat je wèl in huis hebt. Daardoor ga je makkelijker en creatiever koken met bijvoorbeeld de inhoud van je groentepakket, en ga je overal toepassingen zien voor kliekjes.  

We bespreken het principe, allerlei verschillende voorbeelden van concepten, en we gaan er praktisch mee aan de slag. Lekker samen koken. Gaandeweg komen ook allerlei basistechnieken langs: over snijden, sausjes en jus maken, groente schoonmaken, en waarom een goed mes zo handig is (ja, echt). En als bonus: je krijgt mijn boekje over koken met concepten cadeau!

“Nooit geweten dat je met boerenkool zo veel gerechten kunt maken.”

“Logisch. En heel handig.”

“Eyeopener.”

 

Meedoen?

De cursus wordt in 2017 drie keer aangeboden op de Ulebelt in Deventer, in januari, mei en oktober. Er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Praktische info, zoals data, tijden, adressen en hoe je je kunt aanmelden vind je in de agenda

Aandacht voor eten ook in jouw stad of dorp? In drie dagdelen, of als tweedaagse workshop. In een ecologisch centrum, bij een moestuinvereniging, een cursuscentrum… kan allemaal. Leuk! Neem contact op, dan bespreken we de mogelijkheden! 

 

Eerdere deelnemers zeiden:

Bewust boodschappen doen is zo fijn!

Dik tevreden over de cursus. Mooi verzorgd en heel compleet. 

Die weekmenu’s zijn heel handig! We gooien nu veel minder weg. 

Mijn interesse in en overtuiging van biologisch en puur eten deelde ik helaas niet met mijn man. Ondanks dat hij absoluut gezond wil eten, vond hij de kosten en het gebrek aan ‘gemak’ een te groot struikelblok om er de meerwaarde van in te zien. Not anymore! Slechts de eerste maaltijden die voortvloeiden uit de workshop Dagelijks vers koken hebben hem overtuigd! Met mijn boodschappenlijst (op basis van een handige weekplanning) heeft hij zelf ondervonden dat biologisch eten echt niet duurder hoeft te zijn, dat bewust boodschappen doen erg fijn is en na 2 maaltijden met een heerlijke soffrito (met speltbrood en roomboter) en bietjes uit te oven is hij om. Echt eten is een feestje! Dank je wel Anouk! 

Ik heb met veel plezier en interesse je cursus gevolgd. Aanstekelijk enthousiasme van jou uit. Wel grappig dat ik de enige vegetariër en man was van het kleine clubje. Het is niet een cursus in de zin van allerlei recepten koken, maar meer praktische tips en trucs om te koken met wat je in huis hebt. 

Ik vond het erg leuk om mee te doen. Ik heb goede tips gekregen en je komt enthousiast over. 

Ik heb nog nooit zo weinig geld uitgegeven aan boodschappen in een week. En dan nog biologisch ook!

Ik kreeg hard applaus aan tafel.

 
threevotesaday