Stamppot voor als de knollen op moeten

Een supersimpel receptje dat helemaal past bij deze tijd van het jaar: knollenstamp. Toegegeven, het klinkt niet per se uitnodigend, maar het is erg lekker. En nog mooi ook. Grote plus: hiermee maak je in één klap al die overgebleven knollen op. Een paar verkreukelde bietjes, dat stuk knolselderij wat écht niet meer in de salade kan, en zo’n koolraap die je al iets te lang verwijtend aankijkt vanuit de groentela. Hop, alles in de stamppot! 

Nodig

Met neme: een min of meer willekeurige verzameling wortel- en knolgroenten. Pastinaak, wortels, aardpeer, knolselderij, koolraap – mag allemaal. En als je roze stamppot wilt: minimaal 1 bietje per 2 personen. Meer kan ook, dan wordt ‘ie prachtig donkerroze.

Hoeveel? Het Voedingscentrum doet in stamppotrecepten pakweg 500 gram wortelgroente per persoon. Dat lijkt me wat veel, tenzij je er verder niks bij eet of de hele dag klinkers hebt gesjouwd. Maar goed: jij weet hoeveel je tafelgenoten zo ongeveer eten. En als er overblijft kun je natuurlijk weer soep maken met de restjes. 

Hoe maak je het? 

Maak de wortels en knollen schoon. Zet op met niet te veel gezouten koud water, en kook tot alle groenten gaar* zijn.  Giet af, en vang het kookwater op. Doe een scheut kookwater bij de groenten, en stamp de groenten zo grof of fijn als je zelf lekker vindt. Als je geen aardappels hebt meegekookt kun je ook de staafmixer gebruiken (op een lage stand) om de stamppot wat gladder te krijgen.  Maak af met boter en evt. nog wat zout en peper. 

* Uiteraard hebben niet alle knolgroenten dezelfde kooktijd: wortel en koolraap hebben langer nodig dan pastinaak en aardpeer. Als je dus alles tegelijk opzet is de pastinaak op het randje van uit-elkaar-vallend-zacht terwijl de wortel net gaar is. Als je dat erg vindt kun je eerst de knollen die langer nodig hebben aan de kook brengen en na een paar minuten de andere toevoegen. Ik vind het zelf uiteindelijk niet bijster veel verschil uitmaken, zeker omdat het kookvocht ook de stamppot ingaat.

Dat maakt trouwens wél verschil, het gebruiken van dat kookvocht. Het is nogal zonde om dat door de gootsteen te spoelen: het zit namelijk boordevol met vitamines en smaakstoffen. Daarom gebruik ik kookvocht in plaats van de traditionele scheut melk. 

Eten met?

Ik at ‘m laatst met gegrilde prei, linzenkoekjes en een sausje van knoflook, fijngehakte walnoten en yoghurt. En eerder met bladkool en kaasburgertjes. Maar ouderwets met een bal gehakt kan ook prima – iets van bladgroente erbij of erdoor is wel lekker. (Knollenstamp met rauwe winterpostelein! En over een maandje met raapsteeltjes. Of, doe eens gek: molsla! Nomnomnom!) 

Soep van de restjes

Niet alles opgegeten? Leng het restant stamppot aan met het bewaarde kookwater. Breng op smaak: compenseer een teveel aan zoet met een beetje zuur: een pietsje citroensap of een schep yoghurt. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *