Ik ga op vakantie en neem mee… echt eten onderweg

Vakantietijd! Heerlijk. Even weg van alles, genieten, ontspannen… daar zijn we toch helemaal aan toe? Het is best verleidelijk om dan al die dingen waar we de rest van het jaar zo druk mee zijn even aan de kant te zetten. Gezond eten doen we thuis wel weer. En duurzaamheidsvraagstukken zijn thuis al zo ingewikkeld & ongezellig, laat staan dat we ons daar op vakantie mee bezig willen houden. Toch?

echt echt onderweg

Nou ja, dat kan. En als jij graag wegrestaurantschnitzels met zigeunersaus eet onderweg, of niet wilt nadenken over de ecologische voetafdruk van je vliegreis naar Verweggistan dan moet je dat vooral zelf weten. Dan is dit stukje niet voor jou. Maar ik kan dat steeds minder. En dat is geen kwestie van schuldgevoel, of van kijk-mij-eens-verantwoord-bezig-zijn. Het is meer een soort jeuk, die zich niet zo goed laat negeren en m’n vakantie leven minder leuk maakt als ik dat toch probeer. Plus natuurlijk dat ik ook op vakantie geen zin heb om vieze dingen te eten. 

En als ik dat zo voel heb jij dat misschien ook wel. Een beetje, of soms. Daarom vandaag mijn tips voor eten onderweg – ook voor wie niet superverantwoord op fietsvakantie naar een natuurkampeerterrein in Drenthe gaat. En als ik inspiratie hebt volgt er misschien ook nog wel een stukje over campingkoken. Maar misschien ook wel niet. Want hé, ’t is wel vakantie 🙂 

Kokkerellen kan – maar hoeft niet

Fatsoenlijk eten begint altijd bij vooruitdenken, dat geldt onderweg nog meer dan thuis. Wil je geen kleffe benzinestationbroodjes of kartonnen hamburgers? Dan moet je dus eten meenemen.  Vooral ook dingen die je lust en waar je blij van wordt. En als je nou zo georganiseerd bent dat ruim voor vertrek alles ingepakt is, het huis schoon en de paspoorten verlengd, dan kùn je natuurlijk lekker gaan staan kokkerellen. Have fun. Maak quiche, granolarepen en/of boekweitwraps. Google eens op picknickrecepten. Maar als je net zo ongeorganiseerd bent als ik en de laatste dag voor de vakantie altijd nog veel te veel moet dan is er ook nog wel een middenweg.

1. Rauwkost. Veel rauwkost. Nog meer rauwkost. 

Rauwkost is voor ons de basis onderweg – de rest is aanvullend. Er gaat dus veel van mee: voor een reis van twee dagen minstens drie komkommers, een bos wortels, een paar paprika’s, twee bollen knolvenkel (“dat smaakt naar dropjes mama”), en een struik bleekselderij (waar ik vooral zelf van eet, toegegeven). Kerstomaatjes zijn wel goed mee te nemen, maar ik blijf het in de auto altijd een beetje spannend vinden i.v.m. verslikken. Koolrabi & bloemkool kunnen ook goed.

Ik doe de groente gewassen maar ongesneden in de koeltas, en snij het onderweg in hapklare stukken. Mes en bordje mee dus. Tenzij je gaat vliegen. Duh. De kinderen krijgen rauwkost in een bekertje, dat minimaliseert de kans dat ik maanden later gemummifeerde komkommerplakken vind onder een autostoel. 

rauwkost

2. Maak die koelkast leeg

Ik vul de rauwkost aan met wat er toch op moet. Nog eieren in de kast? Bak omeletten en doe ze opgerold in een bakje. Vorkje erbij, klaar. Of maak Spaanse tortilla met aardappel & ui, of frittata’s met groente. In punten snijden, meenemen in bakpapier in een hersluitbaar plastic zakje. 

Kliekjes in de koelkast worden in mum van tijd salade. Soep in een thermoskan blijft verrassend lang warm, is heel geschikt om de koelkast leeg te maken en maakt zichzelf terwijl jij de badmintonrackets uitgraaft. 

Ga jij (of je reisgenoten) kwijlen bij de gedachte aan de mega-schnitzels langs de Duitse snelweg, maar wil je die eigenlijk niet eten want sneue varkentjes en zo? Neem dan gehaktballetjes mee, of gebraden kippenvleugeltjes (goed koelen natuurlijk, en niet te lang bewaren, maar dat spreekt voor zich toch?). Droge worst is ook erg geschikt om verstokte vleeseters tevreden te houden en minder bederfelijk. 

3. Broodjes & beleg 

Ik word blij van lekker brood. Geen broodfabriekbolletjes, maar goed vers brood van de bakker, en om bloedsuikerdips & gekibbel te voorkomen toch liever volkoren dan wit. Noten- of mueslibrood is fijn omdat het lekker vult en lang goed blijft. Ik smeer ze liefst onderweg, vooraf gesmeerde broodjes zijn toch minder aantrekkelijk. Verder gaan er rijstwafels mee, en kant-en-klare wraps. Eventueel voor onderweg, maar ze zijn ook handig voor een snelle maaltijd op de camping.

Onderweg geen boter – ik neem beleg mee wat zich op een bord op schoot laat smeren. Theedoek eronder voor de kruimels, klaar. Houmous, voor op de broodjes en om de rauwkost in te dippen. Meerdere bakjes, en geen zelfgemaakte dit keer:  die uit de winkel lijkt net wat beter houdbaar. (Plus: laatste-dag-voor-de-vakantie-stress.) 

Verder: een pot pindakaas, een pot jam. Een stuk kaas houdt het prima in de koeltas, en Hollander als ik ben gaat dan dus ook de kaasschaaf mee. 😉 

Fotocredits: Sallands houtovenbrood via  goudenpompoen.nl
Fotocredits: Sallands houtovenbrood via goudenpompoen.nl

4. Zoetigheid

Voor de lekkere trek. Omdat ik anders tijdens een plaspauze gegarandeerd zwicht voor ijs of snoep. Gedroogd fruit: rozijntjes, vijgen, dadels en/of bananenchipjes, etc. En ook fatsoenlijke chocola (in de koeltas) en lekkere koekjes. 

5. Iets aan zout snaaispul 

Om het zout aan te vullen – essentieel bij warm weer. Iets van chips, of kaaskoekjes. Ik als geitenwollensok word blij van groentechips, mijn gezin heeft liever pretzels. Ook goed. 

6. Meer water dan je denkt nodig te hebben

Last but not least:  veel water. Minimaal een paar grote flessen vol. Ik gooi ze (op één na) een dag van tevoren in de vriezer waardoor ze ook dienen als koelelement. 

Wij komen daar wel mee op onze bestemming. Met eens een kop koffie ergens onderweg, of misschien een bordje frietjes. En zoals altijd: als je nou toch zwicht voor die magnum of onverantwoorde hamburger, ga je dan niet schuldig lopen voelen en daarmee je humeur verpesten. Babysteps. Volgende keer beter. Goeie reis! 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *