Slim koken: Maleisische rundvleescurry met wortelgroente

Laat ik eens beginnen met de beste wensen. Gelukkig nieuwjaar allemaal! Dat 2015 maar een afwisselend en vruchtbaar jaar moge worden! Met¬†veel lekker eten ook ūüôā

Eergisteren, op oudjaarsdag, maakte ik een stoofje. Stooflap van Schotse Hooglander, met heel veel specerijen, allerlei wortels &¬†knollen, en kool. Hartstikke lekker, en een mooi voorbeeld van wat “slim koken” nou is.

Kijk, dit is ‘m:

rundvleescurry-met-wortelgroenten

Het is ongeveer gebaseerd op dit recept, met een schuin oog naar Ottolenghi’s aardappelvindaloo waar ik eerder al eens over schreef.

Alleen draaide ik de hoeveelheden wortelgroente en vlees om, gebruikte wat er nog aan knollen & wortels in huis was, en gooide er een kwart savooiekool door- want die moest dringend op.

Aziatische soffritto

Michael Pollan wijdt in zijn nieuwste boek een heel hoofdstuk aan stoofgerechten, die hij beschouwt als de basis van het thuiskoken. En stoofgerechten beginnen zonder uitzondering met een variatie op soffritto: een mengsel van aromatische groenten dat je lang op een zacht vuurtje gaar laat worden. Geeft een stevige basis met veel smaak.

Slim koken = de soffritto laten sudderen terwijl je de overige ingredi√ęnten snijdt.

gember-ui-knoflook soffrito

Italiaanse soffritto bestaat uit selderij, ui en wortel, gestoofd in olijfolie. Gebruik je boter is het mirepoix, de Franse versie. Met ui, knoflook en tomaten heb je sofrito, de Spaanse versie. Aziatische stoofjes beginnen meestal met gember en ui, al dan niet in combinatie met knoflook, in arachideolie, ghee of kokosolie.

Mijn runderstoofje dus ook. En zoals je ziet snij ik geen keurig nette restaurantkeuken-waardige blokjes, maar daar smaakt het niks minder om Рniet in het minst omdat je van de soffritto geen herkenbare stukjes meer terugvindt op je bord. Beetje tempo is natuurlijk wel fijn, en overweg kunnen met een koksmes helpt daar bij.

Slim koken = leer van chefkoks & wereldkeukens – maar laat je niet verlammen door perfectionisme.

Soffritto-tips

  • Laten stoven tot er niks knapperigs meer aan is en er misschien wat bruine randjes verschijnen. Laat de boel niet verbranden, dan wordt je maaltijd bitter. Vies.
  • Gaat het te hard? Scheutje water erbij, en sudderplaatje eronder!
  • Tijd over? Maak een dubbele (driedubbele?) portie. Soffritto laat zich prima invriezen, en zo heb je op een later moment zo een verse maaltijd op tafel.
  • En tot slot: deksel op de pan. Dan komen¬†de lekkere geuren en smaken in je eten in plaats van door het huis te gaan zweven.

Wortels & knollen

wortelswortelsWe hebben op dit moment dringend behoefte aan meer geen-zin-om-te-koken-maaltijden¬†in¬†de vriezer: ik greep deze week mis en vond mezelf na een rotdag¬†om kwart voor zes terug in de supermarkt – hongerig, moe en met een slecht humeur. Moet ik nog uitleggen¬†met hoeveel chocola en andere snaaizooi ik thuiskwam? Nee, dat dacht ik al…

Dus: dubbele portie curry. Eén voor de vriezer. Maar dan dus niet met aardappels, zoals in het recept: want die komen zielig en klef uit de vriezer.  Andere wortels en knollen houden zich stukken beter, én er mocht het een en ander op. Ik vond een pondje aardperen, een overgebleven stuk koolraap, wat pastinaken en een paar sneue winterwortels. Beautiful. Schillen, in stukken hakken, klaar!

En daar hoort een slimme snijplanktip bij:

Gebruik twee snijplanken. Een om de ongewassen wortels & knollen op te schillen en in grote stukken te hakken Рmodderkorsten geen bezwaar. Op de tweede snijplank snij je de gewassen en schoongemaakte groente klein. Scheelt bakken ergernis & tussentijds afwassen.

Schotse hooglander-stoof

schotsehooglanderVlees. Ja, ha! Ik ben een rasechte carnivoor, maar wil wel kwaliteit. Vlees van beesten die een redelijk aangenaam leven hebben gehad, en hebben gegeten waar ze voor gemaakt zijn. Gras dus, en kruiden – geen mais, soja of “brokken”. Da’s gezonder ook, schijnt. Logisch, vind ik. Maar dat moet je zelf maar googlen. En een goeie manier van beweiding leidt zelfs tot een vermindering van de¬†CO2 in de atmosfeer. Daar heb ik wel een linkje van, naar een stuk uit de Wall Street Journal nota bene.

Ik had deze keer Schotse Hooglander, van die grote bruine oerkoeien die je her en der in de uiterwaarden ziet lopen. Ik kocht ze hier, stoofpakketje voor 15 euro per kilo. Lekker vlees man! En om daar dan ouderwets spaarzaam mee om te gaan maak ik een stoofpot die bestaat uit 1 deel vlees en pakweg vier delen groente.

Slim koken = halveer de hoeveelheid vlees en verdubbel de hoeveelheid groente. Dan wordt goed vlees stukken bereikbaarder bij een normaal budget.

Specerijen

Een goedgevulde specerijenvoorraad is een absolute noodzaak als je gevarieerd wilt koken zonder pakjes en zakjes. Slim koken tip:

Wees royaal met specerijen! Voor de meeste mensen geldt: verdubbel de hoeveelheid die je dacht nodig te hebben. Geen snufjes, maar eetlepels!

En vooruit, nog één:

Als het nergens meer naar ruikt dan smaakt het ook nergens naar. Mooi begin van het nieuwe jaar: gooi je oude uitgedroogde specerijen weg en haal nieuwe.

In deze curry ging:

  • eetlepel kerriepoeder
  • eetlepel chilipoeder
  • theelepel kaneelpoeder
  • theelepel komijnzaadjes
  • theelepel korianderzaadjes
  • halve theelepel kurkuma
  • 1 steranijs
  • 5 kruidnagels

Er hadden ook curryblaadjes in gemoeten, maar die ben ik vergeten. En weet je? Volgende keer mogen er nog grotere scheppen specerijen in, vooral de kaneel en de komijn had nog wat aanweziger mogen zijn.

Zaadjes & kruidnagels fijnwrijven in de vijzel. De steranijs heb ik heel gelaten, zodat hij er uit kon als de smaak te aanwezig zou worden. Was niet het geval trouwens.

Specerijen meebakken met de soffritto, totdat de geur goed loskomt, dan het vlees toevoegen en even samen bakken. Na een paar minuutjes de gesneden knollen & wortels erbij.

spices

paste specerijen


Afmaken

En dan afmaken met zoveel heet water dat de boel goed onderstaat. Blokjes santen erbij (dan heb je dus kokosmelk gemaakt), en een schep sambal. In mijn geval nog steeds de zelfgemaakte, een klein schepje dus. Laten stoven tot de boel gaar is. Toen was het lekker, maar wat dunnig. En in mijn koelkast lag nog een flink stuk savooiekool, dus hop: kool gesneden en erdoor. Die werd keurig gaar terwijl de pan stilletjes op het fornuis stond te wachten tot het etenstijd werd.

Op smaak brengen met zout en citroensap, rijst erbij (bestrooid met zwarte sesamzaadjes voor het mooi), wat rauwkost, en klaar.

 Wat kost dat?

  • ui, gember, knoflook: 0,50
  • vlees: 5 euro
  • specerijen: ik schat 50 cent, waarschijnlijk minder
  • beetje kokosolie: 0,10
  • pond aardperen: 1,30
  • 1/3 knolraap: 0,40
  • pastinaak: 0,50
  • wortels: 0,15
  • stuk savooiekool: 0,30
  • santen: 0,50 (niet biologisch)
  • rijst: 0,65

Totaal: 9,90. Dat is¬†nog geen 2,50 per persoon per maaltijd (de kinderen hebben hier niet van meegegeten, niet heel verrassend helaas. Die aten rijst met rauwkost en een omeletje…) Voor grasgevoerd rundvlees en 100%¬†biologische groenten. Over betaalbaar biologisch eten gesproken!

 

E√©n gedachte over “Slim koken: Maleisische rundvleescurry met wortelgroente”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *