De prijs van goedkoop eten

bananaVeel TV over goedkoop eten deze week.

Het Belgische televisieprogramma Panorama deed onderzoek naar de gevolgen van de supermarktoorlog voor de toeleveranciers. Hier nog online te bekijken.

In de eerste eigen reportage van het nieuwe seizoen onderzoekt Panorama de strijd op leven en dood tussen supermarkten om de goedkoopste te zijn. Op het eerste gezicht is dat leuk nieuws voor de consument, maar iemand betaalt de prijs. De Delhaize-werknemer bijvoorbeeld die zijn job verliest. Maar zeker ook de toeleverancier, die voortdurend zijn prijzen moet verlagen. En het wordt stilaan zo erg dat het ook niet meer leuk wordt voor de consument: die eet aan het eind van de rit een minderwaardig product. Panorama trok na hoe onverbiddelijk dat mechanisme werkt.

Het Nederlandse programma Keuringsdienst van Waarde vertelde een vergelijkbaar verhaal over bananen. Bekijk hier deel 1, en hier deel 2.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *