Stoofpot van paddenstoelen en quinoa

Nou had ik beloofd om het recept van de Extra lekkere stoofpot van gerst en paddenstoelen uit De Dikke Vegetariër hier op te nemen. Alleen wijkt mijn versie bij nadere beschouwing nogal af van het origineel: hij is niet vegetarisch, bevat pakweg twee keer zoveel paddenstoelen en is met quinoa in plaats van parelgort. Raadpleeg dus vooral pagina 540 van De Dikke Vegetariër voor een vegetarische stoofpot met gerst en paddenstoelen.

Ingrediënten voor stoofpot van paddenstoelen en quinoa

Voldoende voor twee (niet al te hongerige) volwassenen, een peuter in de lust-ik-niet fase en een alles mondjesmaat proevende baby.

  • 2 ons kastanjechampignons, schoongemaakt, in stukken: kleintjes heel, middelmaat in vieren, grote in meer stukken
  • 1 ons oesterzwammen, schoongemaakt, in stukken gescheurd
  • een handje gedroogd eekhoorntjesbrood, geweekt
  • wat spekjes, ik had pakweg 50 gram
  • 1 flinke ui, gesnipperd
  • 3 flinke wortels (gewone, geen winterwortels), in stukken
  • 2 stengels bleekselderij, kleingesneden
  • 4 kleine vastkokende aardappeltjes, in vieren
  • veel knoflook, 6-8 tenen, gepeld, niet gesneden
  • tijm, pakweg een halve theelepel gedroogde tijm (of een hele theelepel verse) (dit zijn van die Amerikaanse maatschepjes, geen lepels om je thee mee te roeren)
  • handjevol quinoa
  • paar soeplepels groentebouillon
  • zout, peper
  • evt. beetje maizena

Bereidingswijze

  • Bak de spekjes, ui, wortel, bleekselderij, aardappelen en knoflook op middelhoog vuur onder af en toe omscheppen gedurende een minuut of 10.
  • Voeg de paddenstoelen & tijm toe en bak een paar minuutjes mee.
  • Roer de quinoa erdoor.
  • Voeg bouillon & het weekvocht van het eekhoorntjesbrood toe: zoveel dat de boel niet aanbakt en de quinoa gaar kan koken, maar niet zoveel dat het soep wordt. Er kan altijd meer bij, maar eruit is minder.
  • Laat pakweg een half uurtje stoven, af en toe roeren & controleren of er nog voldoende vocht in de pan zit. Net als bij andere stoofpotten geldt: langer is beter.
  • Op smaak brengen met zout en peper, als de saus nog wat dun is binden met wat maizena.
  • Het originele recept vraagt om peterselie als garnering, maar die was ik vergeten, en ik heb ‘m niet gemist.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *