Weekmenu week 31 – Ottolenghi-week

We hebben het nu weer een tijdje zonder weekmenu’s gedaan, en ik mis ze. Zonder moet ik vaker boodschappen doen, loopt het avondritueel regelmatig vast wegens gebrek aan kookinspiratie (= laat eten en kindjes chagrijnig) en gaat er (oh foei) vaker bedorven eten de vuilnisbak in. Terug bij de weekmenu’s dus.

Bijna alle recepten komen deze week uit mijn nieuwe kookboek: Plenty, van Yotam Ottolenghi. Wat een geweldig boek! Al bladerend in de boekwinkel kon ik niet wachten tot ik thuis was en in de keuken aan de slag kon. Inmiddels heb ik een paar recepten uitgeprobeerd, en ze bevielen allemaal even goed. We vieren de terugkeer van de weekmenu’s dus met een Ottolenghi-week!

Ingredi├źnten

Weekmenu nieuwe stijl: eerst boodschappen, dan recepten. Andersom werkt niet bij groentes van de boerderij. We haalden vandaag: wortels in drie kleuren, bieten, bloemkool, courgettes en sla. Eieren, kaas, saucijsjes en een grote zak speltmeel. Nieuwe oogst, ik ben heel benieuwd of we dat gaan proeven in het brood.

Verder ligt er in de keuken nog een aubergine, wat prei, een paprika en een grote zak verse tuinbonen. Bij de Turkse super kocht ik eerder deze week halloumi, lekker om te grillen, en er liggen bieflapjes te ontdooien in de koelkast.

Weekmenu

En daarmee maken we deze week, uit Plenty dus,

  • Pittige Marokkaanse wortelsalade, die kan ‘s-ochtends in alle rust voorbereid worden en de rest van de dag intrekken. Voor de zekerheid hou ik voor peuter & baby wat gekookte wortel apart. Erbij pilav van bulghur, en een gebakken visje.
  • Salade van paddenstoelen en tuinbonen met walnoten & tahin. Met pasta, als het lukt wordt dat homemade speltpasta, en geroerbakte kleingesneden bieflapjes.
  • Frittata van bloemkool. Met groene salade en wat brood. Een grote, want overgebleven frittata is ook lekker voor lunch & ontbijt.
  • Ovenbietjes, geroosterde courgettes, met halloumi & uien uit de tuin, en wat rijst. Niet van Ottolenghi, maar een klassieker hier in huis.
  • Vindaloo van twee soorten aardappel, met een raita, en rijst of naanbrood. Een extra portie vindaloo, want die is volgens Ottolenghi als kliekje nog lekkerder.
  • Een stoofje van wat er nog overblijft: aubergine, prei & paprika, met wat tomaat en linzen of kikkererwten. En de saucijsjes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *