Mama kookt gezond. Op de oertoer!

Vroeger vond ik ‘gezond eten’ volstrekt oninteressant. Sterker nog: vond ik het gezeur van mensen die geen idee hadden van lekker eten. Eten moest vooral echt zijn, vond ik: pastasaus graag van tomaten in plaats van rood poeder uit een zakje. Liever roomboter dan margarine, en vlees dat niet was ingespoten met water of behandeld met onduidelijke stofjes om verser te lijken. Lekker, ouderwets, echt eten.

Maar de laatste maanden lees ik steeds vaker over voedsel en gezondheid. Over dat je niet dik wordt van vet, maar van koolhydraten, en vooral van suikers. En dat dat geen goedgelovig geneuzel is van gulzige vleesliefhebbers,  dokter-Frankers en andere Atkinsianen, maar gewoon echte, degelijke, wetenschappelijk onderbouwde feiten. Over oertijdeten, evolutie, en real food.

Real food en eten als de oerman

Echt eten (Real food dus) blijkt warempel een heuse beweging te zijn! Met allerlei stromingen, gematigden en radicalen, complotdenkers, mafkezen en andere eigenzinnige types. En gelukkig ook slimme mensen die leesbare boeken publiceren en informatieve websites maken.

Waar het volgens mij zo’n beetje op neer komt is dat het slim is om het eten te eten waar we op gebouwd zijn. Geschiedenis van de mens even kort door de bocht: 190.000 jaar oertijd, mensen leefden van het verzamelen & jagen. Daarna gingen we ruim 10.000 jaar geleden aan het landbouwen, en veel meer koolhydraten eten, vooral granen. In de 19e en 20e eeuw ging de chemie zich met de voedselproductie bemoeien: entree kunstmest, pesticiden en additieven. (Zullen we de genetische manipulatie als volgende stap dan even buiten beschouwing laten? Ik word daar altijd zo verdrietig van.)

Beide revoluties, de agrarische en de chemische, waren bij nader inzien wellicht niet meest briljante idee dat we als mensen ooit gehad hebben. We zijn geëvolueerd als jagers-verzamelaars, dat is wie we zijn, in allerlei opzichten, nog altijd.

En daar hoort een voedingspatroon bij dat allerlei kanten op kan, maar toch wel een aantal herkenbare elementen heeft. Welke elementen dat dan precies zijn, daar zijn de meningen dan weer ernstig over verdeeld. Helemaal geen granen, alleen gekiemde granen, af een toe een beetje granen maar geen tarwe, wel zuivel, geen zuivel, wel nachtschades (zoals aardappel en  tomaat), geen nachtschades, discussies over bonen en peulvruchten, veeeeeel vlees, of een beetje vlees… je zou er een punthoofd van krijgen.

Waar ze het wel over eens zijn is grappig genoeg: eet echt eten. Zoals vroedvrouw Ina May Gaskin zwangeren adviseert:

Eat things that are food. Don’t eat things that are not food.

Goed advies, lijkt mij. Ook als je niet zwanger bent. Michael Pollan (een van de slimme schrijvers waar ik het hierboven over had) heeft het over “voedselachtige eetbare substanties” die je moet vermijden. Zijn advies:

Eat food. Not too much. Mostly plants.

Dat klinkt niet moeilijk toch. Gaan we doen, meneer Pollan.

Mama eet Paleo, in vijf punten

Nou ja, soort van Paleo. Want ik wil graag wat meer energie. Minder snaaineigingen. Geen suikerdips meer. Als het even kan die zwangerschapskilootjes kwijt. En vooral: lekker, gezond eten, en me lekker in mijn vel voelen!

Hoe gaan we dat aanpakken?

  1. minder tarwe, geen witmeel, minder witte rijst
  2. minder tot geen suiker
  3. veel groente en fruit
  4. genoeg dierlijke eiwitten en vetten
  5. echt eten eten

1. Minder tarwe, geen witmeel, geen witte rijst

Om te beginnen ga ik de stapel boterhammen ‘s-ochtends en tussen de middag vervangen. Yoghurt voor ‘s-ochtends, salade, soep of iets anders tussen de middag. Koolhydraatbronnen variëren door de week heen deden we al, dat blijft zo, maar pasta en witte rijst wordt een traktatie voor af en toe. Voor mij dan, en aangezien ik kook… Dat wordt nog wat. Peuter is, zoals alle peuters, dol op zijn spaghetti. Misschien de speltpasta eens testen.

Overigens: de laag-glycemische, hele granen blijven lekker op het menu. De patentbloem waar nul voedingsstoffen meer inzitten, uit de op lange glutenketens veredelde tarwe, die blief ik niet meer. Maar die paar vlokken in de muesli (haver, gierst en boekweit geloof ik), of een handje bulghur door het avondeten, ik kan me niet voorstellen dat dat slecht is voor een mens.

Ja maar… wat doe ik dan met brood bij het avondeten? Geen naan meer, geen tortilla, geen stokbrood bij de soep? Geen pizza?! Hmmm. Dat wordt interessant. Dat is allemaal witmeel. Ik wil geen suiker-koolhydratendips meer, maar wel lekker eten! 

2. Minder suikers.

Niks nieuws, maar er is wat de klad in gekomen de laatste tijd. (Zei u iets over chocoladeverslaving?) Zelfbeheersing rules!

Maar maar maar… er liggen nog zelfgebakken koekjes in de kast, en die zijn best gezond. Toch? Van havermout, zonnebloempitten en biologisch niet verhit volkorenmeel, gezoet met deels rietsuiker, deels stevia. En lekker! Daar ga ik dus echt niet van afblijven.

3. Veel groente. En fruit.

In zoveel mogelijk soorten. Niks nieuws op zich. Zoveel mogelijk biologisch, maar wel lokaal graag. (De natuurwinkel had deze week appels uit Nieuw-Zeeland. Duh. Daar heeft iemand iets niet begrepen.)  Fruit door de yoghurt voor ontbijt, smooties, salades, groente-bijgerechten bij het avondeten, rauwkost om te snacken. Gelukkig hou ik van groente.

4. Voldoende dierlijke eiwitten en vetten

Voor het gezonde en het gevoel van voldoening. Boter, kaas, eieren, volle yoghurt. Vis en vlees. Niet in Gary-Taubes-achtige-hoeveelheden (yuk) maar meer als smaakmaker en om de paar dagen wat meer. Ook hier, niks nieuws. Anders wordt het ook te duur, want tsja, biovlees kost een paar centen. Ik heb overigens net direct bij een boerderij besteld, dat scheelt merkbaar. Ben benieuwd!

5. Echt eten eten

Actief e-nummers en andere goedjes die niet in voedsel horen ontwijken. Want de vraag is niet “Is dit veilig?” maar “Wil ik dit eten? En wil ik dit aan mijn kind geven?” En nee, liever niet. I will not eat things that are not food.

Geen E-nummers dus. Geen pesticiden. Geen stoffen die vanuit de verpakking in mijn eten lekken (was er niet iets met BPA in blikjes?) En en en… Oef. En dan niet moedeloos worden.

3 gedachten over “Mama kookt gezond. Op de oertoer!”

  1. En, lieve schat, over oer-eten gesproken: eigenlijk zou je ook eten kunnen eten van anderen die ook alleen oereten eten. Huh? Beesten uit de stal, ook biobeesten, eten tegenwoordig vaak granen en soja. Daar groeien ze lekker snel op. Maar een halfwild beest, wat in een gevarieerd open landschap leeft en zelf kan kiezen, die eet oer. En haar vlees heeft een héél andere samenstelling qua aminozuren en vetten. Lekker? Het lekkerste vlees wat er bestaat. http://www.stichtingtaurus.nl/ Samen bestellen?

    1. Jaaa! Het wild rundvlees, dat wil ik graag een keer proberen. Wij zijn inmiddels ook vrijwel van het supermarktvlees af (daar is een stukje over in de maak) en hebben in de vriezer een voorraadje vlees liggen van Eko Boerderij ’t Helder. Lekker hoor! Maar we bestellen graag mee zodra we wat ruimte gemaakt hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *